24 May 2007

Tutorial Guna Outlook dgn Email Gmail

Sekadar berkongsi bersama ilmu yang aku dapat. Selama nie kite tak pernah gune pun Microsoft Outlook. Ni dia cara untuk guna software tu. Tak la membazir install. Kah3.

aku nak tunjukkan cara guna microsoft outlook atau outlook express sebagai cara yg mudah utk menghantar dan menerima email. tapi hanya untuk mereka yg memilik akaun gmail sahaja. kerana sepengetahuan aku dah takder email free yg selain dari
gmail yg boleh aktifkan "function pop mail". satu lagi korang leh forward byk email dengan sekali send. tak macam email dalam browser. kiter send satu demi satu.


ok memula korang aktifkan dulu pop tu dalam setting akaun gmail.





dah selesai wat setting tu download setting utk patch kan gmail anda dalam outlook.

dowload patch tu kat sini

http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=13276



ok skang ni kiter wat setting kat outlook express lak.
utk pengetahuan sume, sesiapa ader microsoft outlook 2004 keatas sepatutnyer ader outlook express.

dalam outlook express, klik tools pastu klik accounts.



pastu pilih account email korang. pastu klik properties.

pastu tengok setting ni sume.











pastikan setting korang tu serupa cam yg aku tunjukkan ni.(tak termasuk alamat email ngan nama aku tu lah yer)

skang korang dah leh guna utk send and receive email dalam outlook ni jer. tak payah bukak browser. default setting akan check dalam 30 minit samada korang ader email baru ke tak. kalau korang nak check manual pun boleh. tekan button send and receive tu.

maaflah, kalau ayat aku ni tunggang langgang. hehehe.

Credit kepada Forum FeweTT

Ilmu itu umpama nasi, perlu dicari untuk hidup, dimakan sorang muak, dikongsi beramai-ramai meriah, bila dah makan, rasa nak lagi

[HafizAdam]


1 penghinaan diterima:

MiSTa NaIm on July 22, 2009 at 5:09 AM said...

bro..aku nak guna post hang utk disiarkan kat blog aku yer..semoga kita dapat kembangkan ilmu guna outlook ne.coz aku pon x pndai sngt guna outlook pepun aku ucapkan terima kasih dan amat menghargai usaha bro sejajar dengan usaha kerajaan kita nak lahirkan bumiputra yang celik ICT semoga tuhan merahmati usaha bro AMIN>>>>

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template