27 July 2007

1st Year Final Exam Result

"Hafiz, hafiz. Bangun ler. Sif dah call bagitau result dah kuar. Cepat siap."

Arif berlalu menuju ke biliknya. Hafiz terpisat-pisat di birai katil. Jam handphone menunjukkan pukul 2.30 petang. Bahang dari luar dapat dirasakan melalui tingkap bilik yang terbuka. Panas membakar tubuh kurusnya. Perlahan dia bangkit dan mencapai tuala.

Keputusan peperiksaan akhir tahun bagi tahun satu Fakulti Perubatan, Universiti Kaherah dijadualkan keluar pada 26 Julai 2007, iaitu hari Khamis. Keputusan dapat dilihat di papan kenyataan yang mempamerkan keputusan seluruh pelajar.


Teksi berhenti di hadapan pintu gerbang Kasr El Ainy, School of Medicine. Hafiz keluar disusuli Arif dari pintu belakang. Manakala Rahman keluar dari tempat duduk hadapan setelah membayar LE4. Setiap langkahan mereka diiringi debaran di dada. Semua mengharapkan keputusan yang terbaik.

Perkarangan universiti tidak sesibuk mana hari itu, walaupun kelihatan pelajar-pelajar Arab seperti biasa. Pelajar Malaysia tidak kelihatan kerana kebanyakan mereka telah pulang ke Malaysia lantaran kekayaan yang ada pada mereka. Perbezaan taraf hidup menyebabkan ada beberapa orang yang menetap di Malaysia sepanjang cuti nie.

"Alamak, kat mana pulak name kite nie?", soal Hafiz.

"Cari je budak Melayu, senang cite." Sekali lagi Arif menunjukkan kebijaksanaannya.

Akhirnya di kejauhan mereka ternampak Syafiq disatu sudut sedang mengintai keputusan. Maka pantaslah kaki mereka bergerak mendapatkan sahabat mereka itu.

"Woi mumtaz! Camne?" tegur Hafiz sebaik sahaja mereka hampir dengan Syafiq.

"Tengok je laa sendiri."

Maka mereka pun mencari keputusan masing-masing. "1600... 1620... 25... 29... 30.. Ha ni dia."

Muhammad Hafiz Adam, 2006891631 - Jayyid

  • Anatomy - Jayyid
  • Physiology - Jayyid
  • Biochemistry - Jayyid Jiddan
  • Histology - Jayyid




Haa mesti korang pening kepala baca menatang ape laa Jayyid tuh. Aku tau korang nie bukan belajar kat sini. Ok sistem exam kat Cairo U tak gune pointer tapi gune grade. Cam A1 A2 B3 B4. Berikut ranking mengikut keutamaan.

  • Mumtaz
  • Jayyid Jiddan
  • Jayyid
  • Maqbul
  • Rasib aka Gagal


Pastu ade dua taqdir (result). Satu untuk Am (Keseluruhan) dan satu lagi mengikut subjek. Korang bolehlah bace sendiri. Biasenye kalau orang tanye, takde laa sebut satu-satu. Juz bagi taqdir am je. Jadi kalau korang tnye aku cmne final, aku dapat Jayyid je laa.

Waa keluar result menyebabkan aku jadi lega gila. Maka tak perlulah stadi untuk kertas ulangan September nih. yang aku kena pikir sekarang nie, macam mane nak bagitau family supaya aku tak kena blebel. Hehe.

Tapi dalam kegembiraan ada kedukaan. Biasalah adat exam. Ada yang lulus ada yang fail. Sedikit terkilan bila ade member yang tersangkut kena mengulang paper. Maybe ade hikmahnya. Saat inilah kita akan tahu siapa kawan siapa lawan. Siapa akan terus menyokong dari belakang. Saat ini juga kita akan tahu siapa yang tak mampu bertahan, kecundang di tengah jalan. Kepada mereka yang akan menghadapi dur tani September nie, all the best untuk korang.

Maka bila dah dapat result banyak laa mesej masuk. Ada yang tanya result, ada yang tanya result mereka (Ni manusia yang balik malaysia laa, sape suh balik. Bod), ada yang melemparkan ucapan tahniah. Tapi yang paling aku benci dan mengguris hati sekali adalah ucapan tahniah. Kenapa?

Bayangkan di saat semua manusia dapat Mumtaz, Jayyid jiddan dan kita hanya dapat Jayyid. Ucapan tahniah umpama sindiran tajam menusuk hati.Menikam nikam hati itu. Bish bish bish. Darah terpancut keluar. Tapi manusia yang kejam itu masih lagi tersenyum, menikam hati berulang kali. Semahunya. Selepas selesai, datang manusia lain menyambung. Umpama dirogol beramai-ramai. Pilu aku rasa.

Aku lagi suka kalau zaman dulu. Konfem Sting kutuk aku sambil berbangga dengan result dia. Konfem dia gelak-gelak. Aku pun turut sama gelak. Pastu dia akan kata, "Tu la mung, baca komik lagi." Padahal dia pun sama, baca jugak. Nampak menyakitkan hati. Tapi aku lagi suka macam tue. Masa tue orang akan dedahkan kesilapan kita selama nie. Kesilapan yang perlu kita baiki. Haha kisah zaman silam. Tak perlu diingat

Ha sesiapa yang ingin melihat keputusan penuh, ianya akan disiarkan dalam beberapa hari lagi di Laman Web Universiti. Jadi bolehlah korang tengok kehandalan member aku kat Egypt nie yang dapat Mumtaz, Jayyid jiddan je belake. Aku sorang je Jayyid. Tekan Ctrl+F pastu taip ID aku 1631.

Ha dalam menerima result nie, aku dah terpengaruh dengan Tales of Pirates, game online. Selama nie aku memang benci gile game online. Tapi kenapa ntah bleh terpengaruh, aku pun taktau. So dengan pengaruh itu, aku pun mula mengabaikan Portal PERUBATAN. Maybe lain kali je aku update portal tuh. Lagipun internet asyik putus-putus. Nak administrate portal tak best, nak main game lagi laa tak best.

Ok jumpa lagi dalam post seterusnya. Buat renungan,

Titis air mata ini, tidak akan melemahkan lagi semangatku


1 penghinaan diterima:

Yu on August 28, 2007 at 9:14 AM said...

mcm kenal je bantal tue..

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template