09 October 2007

27 Ramadhan

Hari nie aku penat giler. Ingatkan nak tidur lepas Subuh straight sampai kelas kul9. Tapi mata takleh pejam plak. Guling-guling tepi Hafzi, akhirnya aku sambung anime Ouran High School Club sampai kul8 baru laa rase ngantuk. Pastu tertido la. Akhirnya, melepas kelas Anatomy buat kali ke-4 (ak x penah pegi lg klas anat sblom nie.haha).

Bile bangun jam dah kul10, aku tengok planner baru teringat visa tak renew lagi. Expired 23 September so ari nie ari last aku WAJIB buat sebelum kena penalti LE150 kerana lewat 15 hari. Pastu macam biasa laa, memacam ragam makcik Tahrir tuh. Pegi kaunter nie, suh pegi kaunter lain. Sampai kaunter lain, kne fotostat benda lain plak. Penin aku. Nano aku cari kedai taswir. Yang ade kat tingkat bawah penuh ngan manusia. Jumpa jugak kat luar mugamma3' tapi cekik darah. Sekeping 15 qirsy. Ingat ke die nak tipu aku tapi rupenye sume orang kena camtu. Haha.

Dah laa bebudak tahun satu bawak 100++ borang nak bagi kat makcik tuh. Nasib baik laa pujuk rayu diorang diterima maka 100++ borang tue diproses jugak walaupun mulanya hanya 15 je yang dia bagi. Tapi timbul plak masalah bangang yang lain. Visa dorang juz extend 2 bulan jer. Tamat 30 November. Heran-heran. Arab tue dah pening giler kot. Tapi mende nie kitorang sedar masa balik. So kepada Amir ngan Ayu, berjuang lagi laa korang nanti. Haha.


Sampai kat Qasr El Ainy, berlari balik umah amik buku pastu berlari pegi kuliah. Takkan nak ponteng kot. Huhu (ayat macam baik jer). Marathon lagi. Balik kuliah, terus tidur pas solat Zuhur. Straight sampai 1830. Tak caye? Betul, sampai 1830.

Makna nye, orang dah berbuka. Maghrib 1745. Asar pun dah terlepas - 1515. So, macam mana tue? Aku bangun pun sebab Husaini balik ajak pegi Gami3' 3Amru. Dalam mamai-mamai tengah bengong bengang baru bangun tido, aku pun ikut je laa. Solat Maghrib sekali ngan Asar. Bukannye Jama3' Ta'khir laa. Solat tunai cam biasa.

Tunai? Eh, bukan dah terlepas ker? Hak3 memang laa. Tapi syarat wajib solat nombo 3 - berakal alias sedar diri tu sape. Kalu tengah tidur, tak sedar paper. So tak wajib solat mase kiter tidur. Sebab tu takde orang solat dalam tidur. Hak3. Same laa kalau kiter terlepas Subuh. Tapi kalau bangun tidur balik lain citer. Berdosa, kne qada'. So selesai semayang tue, pegi laa Gami3' 3Amru.(tp korg wjb kjut member solat. kang ade je pnyalahtafsirgunaan ayt ak nie).

Sampai sana baru laa sedar diri sikit. Malam 27 Ramadhan - Sheikh Muhammad Jibril datang. Penuh manusia. Bertolak-tolak. Bercampur laki pompuan. Macam tengah haji plak. Bercampur tue sebab kitorang kena cross kawasan pompuan untuk pegi kawasan laki dekat ngan masjid. So gune Mazhab Hanafi laa.(sbnrnye tgn ak tlindung ngn sjadah tp ntah cmne pompuan keji tu tetibe cross tgn ye tolak muke ak plak.clake tol).

Tapi bukan nak cite pasal laki pompuan sebenarnye. Nak bagitau yang ramai manusia pegi masa tue. Macam konsert jer. Kalu ulama' pegi Malaysia camne? Kosong padang. Kalu konsert, penuh. Heran kan? Padahal ulama' adalah kebanggaan umat Islam. Artis simbol barat. Heran kan pemikiran manusia?

Sheikh Jibril nie orang kate, qunut die sejam. Masa tue aku ingat ke dalam setengah jam je laa. Biase laa manusia, citer biasenye lelebih. Nah, aku merasai sendiri qunut sejam. Atmosphere mase tue memang lain semacam. Rasa cam nak nangis. Arab lain da stat sebak nangis gile. (dorg bukan nangis sbb bdiri lame). Aku lak yang tak paham base Arab, part yang aku tak paham tue dah rasa sebak, inikan plak part yg aku paham. Kuar gak selai dua. Padahal ayat senang je. "Jadikan kubur kami, salah satu dari taman-taman syurga". Kalau tok imam baca ayat nie, konfem aku gelak gile. Tapi time tu leh rase sdih lak. Power kan influence wali Allah nih.

Tapi memang insaf. Aku ter-reflect balik kekate Husaini "Malam-malam terakhir nih usaha laa sikit." ngan Sakuragi Kenji "Now you have platinum ticket". Allah dah bagi aku pegi Mesir, perlu usaha je sikit untuk dekat ngan ulama'. Kan? Tapi pesal laa rase malas nak wat sume mende-mende nie.

Ok-ok dah banyak aku mengarut nih. Saksikan 7 Ikrar Pengamal Perubatan Muslim. Tak paham maksud bukak kamus.

Get one from PERUBATANonline

Sekarang tengah tensen kehilangan Adobe Photoshop dari komputer aku. Sedih giler babeng. Rase nak mati. Photoshop, pulanglah.

Now you have a Platinum ticket in your hand. It's up to you to board the train or not
[Sakuragi Kenji, Dragon Zakura]


0 penghinaan diterima:

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template