08 June 2010

Masalah Teknikal Itu Common



4 tahun berkecimpung dalam bidang penyiaran melibatkan diri dengan Unit Multimedia mana-mana program, saat paling mendebarkan pastilah sewaktu persembahan atau ceramah yang menggunakan peralatan multimedia seperti video atau lagu, ataupun mikrofon. Risau peralatan tidak berfungsi, mikrofon bateri habis, speaker tidak keluar bunyi, dan sebagainya.

Sedangkan CEO Apple sendiri menghadapi masalah sewaktu mempersembahkan Demo iPhone 4, produk terbaru yang bakal dilancarkan 2-3 bulan lagi, apatah lagi saya.


Video di atas menunjukkan Steve Jobs, CEO Apple Inc sedang cuba untuk show-off keupayaan Wifi iPhone, tapi gagal. Apabila dia meminta pandangan, seseorang menjerit "Verizon", iaitu syarikat komunikasi lain yang tidak disokong oleh iPhone (hanya menyokong AT&T kalau tidak silap).


Hidup ini kadang-kadang kita rasa kita telah prepare yang terbaik, telah periksa semua sekali dengan teliti, tapi akhirnya tetap menghadapi masalah SEWAKTU program sedang berlangsung. Saya belajar sesuatu daripada pengalaman ini:

1. Backup plan itu penting.
Expect for the worst. Kadang-kadang sewaktu exam kita bakal menghadapi masalah. Kipas tidak berfungsi, panas, dahaga, berpeluh. Kadang-kadang sewaktu exam Allah tarik hidayah menyebabkan istilah ringkas seperti Acute Renal Failure pun boleh terlupa. Maka, apa yang perlu kita buat? Tidur.

2. Lihat keistimewaan, bukan kecacatan.
30 minit persembahan yang menggegar dengan sistem bunyi dan visual yang menyilaukan mata tiba-tiba dicacatkan dengan gangguan bunyi dari speaker selama 5 saat. Kita sering dengar dan baca kisah sekeping kertas putih dengan titik hitam di tengah, tapi jarang diamalkan. Kita memandang sesuatu sebagai kertas putih, dan titik hitam sebagai satu perkara yang boleh diubah pada masa akan datang, bukan kecacatan masa sekarang.


SNSD RELATED #1
Saya sebenarnya lebih teruja dengan persembahan SeoHyun dan Kim Tae-woo di Konsert Gayo Daejun pada Disember tahun lalu. Tiba-tiba tertarik dengan keupayaan SeoHyun bermain pelbagai alat muzik terutamanya piano. Lebih-lebih lagi banyak drama Jepun dan Korea berkisarkan tentang piano. =P

SNSD RELATED #2
OMG Official Photobook telah release semalam. Dengan saiz yang gedabak, dan gambar High-Quality, sungguh mengujakan! Tambahan pula adanya DVD Behind the Scene. T___T (Preview)
Hopefully sempat order satu sewaktu balik nanti sebelum kehabisan stok.

RANDOM #1
Tertarik dengan status seseorang di Facebook; terdapat konspirasi ataupun 'sesuatu' di sebalik MV Rachel Corrie. 'Sesuatu' yang mencurigakan. Apa pun, ini hanya dugaan maka saya tidak ingin mengulas lanjut. Ingin tahu apakah status beliau? Buzz YM. =)

RANDOM #2
Di sebalik penderitaan Gaza, jangan lupa juga baru-baru ini terjadinya sesuatu yang menarik di Guatemala. Mereka bukan Islam, tapi mereka juga tetap manusia. Juga bencana alam di Haiti. Sepatutnya PERUBATAN kutip derma juga kan? =)

RANDOM #3
Blog ini mungkin ditutup dalam sebulan atau dua bulan lagi. Permanent Closure. Enjoy the entries, while stock last. =)

Sila klik butang LIKE di bawah ramai-ramai. XD

6 penghinaan diterima:

Jackster on June 8, 2010 at 9:18 AM said...

wah kuajja bedebah haram ko mnipu nk tutup blog permanent haha

Anonymous said...

Nobody will miss you. Shut it fast.

HafizAdam on June 8, 2010 at 10:07 AM said...

That's one of the reason I want to close this blog. =)

Anonymous said...

Wut a pity. Haha
I'm just kidding, actually.
Just wannna see ur respond.

Hey dude, you'll not be loved?
I hate it, when it comes to say 'gud bye'.

I'm sure, there's someone who will miss this blog. Oh, nope. It is more precisely, to say,'Someone that will miss you.'

muhammad fakhruddin on June 10, 2010 at 1:20 AM said...

Adakah bertukar angin ke dot com sendiri pula?

amany on June 11, 2010 at 3:26 PM said...

nak tutup blog? permanent? yeay!

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template