19 January 2008

Puaka Musim Exam

Adam berlari anak. Jam sudah menunjukkan pukul 3 pagi. Udara luar cukup sejuk, apatah lagi apabila angin bertiup. Membekukan hingga ke sum sum tulang. Jalanraya sudah lengang walaupun masih ada Arab yang lepak minum teh sambil ber-shisha di warung berhampiran. Anjing-anjing liar yang putih comel mula berkeliaran mencari secebis tulang di tong-tong sampah tepi jalan. Namun semua itu langsung tidak dihiraukan Adam. Dia hanya ingin segera sampai di rumah.

Adam mendaki tangga imarah. 2 anak tangga dilangkah sekaligus. Dia tercungap-cungap kepenatan. Tangannya menyeluk poket sweater yang dipakainya. Mencari kunci rumah. Dari luar, rumah itu sudah bergelap. Penghuninya sedang tidur nyenyak dibuai mimpi "Mumtaz Exam".


Pintu rumah ditutup perlahan lalu dikunci. Gelap. Lampu suram dari dapur sudah cukup untuk Adam melihat sekeliling. Lagipun, dia sudah biasa dengan keadaan itu. Tiap-tiap malam dia pulang lewat setelah selesai berfoya-foya di rumah Messi. Tidak perlu bersusah payah untuk menge-on lampu.

Namun kali ini, ada sesuatu yang menarik perhatiannya. Tengkorak di ruang tamu kelihatan bercahaya sekilas pandang, disiram cahaya suram dapur. Adam terkaku seketika. Dia memandang sekeliling. Anak matanya menangkap sesuatu. Pantas matanya difokuskan ke situ. Hilang. Bayangan tadi hilang sekelip mata.

Hatinya disedapkan. "Ish bau ape pulak nih," rungut Adam. Hidungnya terhidu bauan semerbak. Kali ini dia tidak peduli. Semangatnya dikuatkan. Perlahan dia melangkah ke biliknya. Biliknya mempunyai pintu bertingkap kaca half-transparent yang khas ditempah dari Belgium dan berusia 100 tahun lebih.

"Ah, sudah. Mende ape pulak nih." Cahaya bersinar keluar dari tingkap kaca pintu. Cahaya biru bertukar hijau. Kemudian kuning dan putih. Suara ketawa mulai kedengaran. Bau tadi semakin kuat. Menyesakkan hidungnya. Darahnya berderau. Tangannya digenggam kuat. Kali ni dia nekad.

Pintu bilik ditolak kuat. Sepenuh tenaga. Berdentum bunyinya melanggar dinding bahagian dalam. Adam meluru masuk.

"Weh zifaH, ko nak panaskan lauk ke, nak bakar lauk tuh. Dah hangus tau tak? Berasap satu umah."

zifaH dengan mata berair akibat ketawa menge-pause citer Stephen Chow di komputer desktop. "Alamak lupe laa, sorry sorry," ujarnya sambil bangkit ke dapur.

Adam mengambil alih. Media Player Classic di-minimize-kan. Pendrive dicucuk. Tangannya meng-klik beberapa kali memindahkan file Karnival.doc dari pendrive-nya ke My Document. Dialog moving tertera. Tiba-tiba zAlee muncul di sebelahnya.

"Warcraft jap, ekk?" pintanya.

"Haish," Adam mengeluh. Dia menuju ke katil bersiap untuk tidur. zAlee bertukar tempat ke kerusi empuk di hadapan desktop. zifaH masuk tidak lama kemudian. Tangannya memegang pinggan berisi nasi kari hangus.

"Laa zAlee, bagi aku laa tengok citer."

"Sekejap je nih, 10 minit. bagi aku main game jap. Ko gi stadi, esok nak EXAM." Mereka terus bergaduh. Seperti adik-beradik.

Tidak lama kemudian Adam melelapkan mata. Nyenyak dibuai mimpi bersama eh mane leh cite mimpi ape, secret. haha

Kisah di atas adalah rekaan semata-mata. tidak ade kaitan langsung ngan ahli beyt umah aku. So, Puaka Musim Exam rumah aku adalah komputer desktop aku yang sarat berisi citer dan game. Kalau nak dimasukkan kerja-kerja Persatuan, boleh gak. Anda pula?

Once is a mistake, but twice is a sin.
[Sujini, The Legend of First King's Four Gods]


0 penghinaan diterima:

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template