10 August 2008

Why Computer Always Jammed?

KENAPA KOMPUTER SELALU JEM?

Soalan ini kerap ditanyakan kepada saya. Mungkin bukan secara direct, tapi lebih kurang mempunyai makna yang sama. Tidak kira PC atau labtob, rata-rata pasti mengalami ke-jem-an sedangkan masih lagi baru dibeli semalam.

Antara ke-jem-an yang dialami termasuklah;
  • hardware rosak.
  • virus.
  • takleh boot.
  • tetibe shutdown/restart.
  • internet slow.
  • dll dsb

Kebanyakannya berakhir dengan resolusi senang - format balik Windows.


MY COMPUTER

PC yang dibeli tahun lepas dengan harga LE3300 ini masih elok dan tidak perlu diformat walau telah berkali-kali diserang virus. Masih berdiri teguh memberikan khidmatnya kepada manusia di sekelilingnya tidak kira saya sendiri atau orang lain. Namun begitu, performance-nya telah berkurangan. Mungkin serangan bertalu-talu malware menyebabkan ada kerosakan di sana-sini.

PC inilah tempat saya membuat segala kerja setelah setahun meminjam labtob zAlee pada tahun satu. Intel Core 2 Duo dengan 1GB RAM tanpa graphic card, rasa ingin meng-upgrade tuh ade tapi ditangguh buat seketika lantaran ke-takde-mase-an menjelajah Roxy atau yang terdekat - Tahrir.

Dengan pembelian printer, fungsi PC ini bertambah dengan menjadi punca rezeki saya di kala khidmat printing diperlukan manusia-manusia perubatan.



RAHSIA KOMPUTER SELALU ELOK?

Pakar komputer akan menjawab dengan panjang lebar beserta istilah saintifik yang memeningkan, ditambah pula kalau pakar komputer itu belajar dalam kuliah perubatan, percampuran istilah medic cukup untuk membuatkan manusia termuntah.

Bagi saya, mudah sahaja. LOVE itu CINTA.

Why did your computer always jammed?
Simple - It's because you didnt give much LOVE.

REFLECTION

Everything around us is like a mirror. They give us what we gave them. Give them hatred, and we'll get hatred back. Give some sugar, and we'll get sugar. Throw a rock, and we'll be hit by rock.

Give them love, and they'll love us.

Mungkin ramai yang pernah mendengar nasihat orang-orang tua:
Jadilah seperti pohon yang berbuah lebat, dilempar batu, dibalas dengan buah yang masak ranum.

Contradicting me?

Absolutely NOT.

Kira Yamato in Gundam SEED gives 3 things in order to achieve something;
  • Heart (Keinginan)
  • Power (Kemampuan)
  • Gundam (Alat)

Pohon tersebut mempunyai keinginan (membalas lemparan) dan alat (buah) tapi tidak mempunyai kemampuan (untuk melempar tepat pada muka kita). Nah, disangkanya kita, pohon tersebut membalas dengan kebaikan.

Dont believe me? Try hitting a durian tree until it drop some. You'll realize the danger.

HOW TO LOVE A COMPUTER?

This question is subjective. Love differs from a person to another. Bak kata pepatah:
A person's medicine, may be a person's drug.


Ask yourself how to love your computer.

Bila berdebu, dilap. Nampak kotor, dibasuh. Panggil dengan nama yang comel. Puji dan sembang dengan komputer anda. Belai dengan kasih sayang. Hias dengan stiker atau reben. It's up to you.

Sentuhan adalah cara untuk mengekspresikan cinta. Mungkin sebab ini juga, labtob lebih mudah rosak. Kerana jarang dibersihkan. PC saya asyik berdebu, tak kira di CPU, atau monitor, atau keyboard, hatta speaker. Tiap-tiap bulan saya membersihkannya. Tapi kebelakangan ini jarang, disebabkan ada keperluan lain yang lebih mendesak - study.



KISAH PERIBADI

I love my computer, and it loves me (I supposed). Sebab itu jarang saya mengalami masalah bila menggunakannya berbanding orang lain. Hehe.

Pengguna lain pernah mengalami auto-restart secara tiba-tiba tanpa diketahui asal-usul. Internet akan lembap jika torrent tak di-pause sedangkan saya masih boleh melayari internet dengan download torrent serentak. Kekadang tiba-tiba wallpaper bertukar menjadi "Warning: Spyware detected!", kemudian hilang setelah saya menggunakannya.

The most interesting part is, my PC merajuk bila saya bertanya Kak Thiqah tentang installer Vista Enterprise. Tiba-tiba hang. Jackster yang menawarkan Vista Ultimate menyebabkan saya terpaksa restart akibat takleh klik. Maybe teori Zettai Kareshi benar - electrical appliance juga memiliki perasaan.

PC saya nih tak sanggup kehilangan memorinya. Haha.

PENJAGAAN DAH ELOK TAPI TETAP ROSAK

Jawapan yang mudah - WRONG perception of LOVE. Anda merasakan ianya adalah perbuatan yang betul, menunjukkan kasih sayang, tapi impaknya adalah negatif.

Sebagaimana overprotection dari parents akan menyebabkan anak menjadi spoil, seperti itu juga, komputer akan rosak jika cara cinta anda tidak betul.

So How Should I Love? Be a computer, and think what's best for yourself. What will make you happy, sad, emotional, blablabla. That's the right thing.

Oh and for footnote:
  • My PC's name is Ragnarok (taken from FFVIII), a legendary space shuttle.
  • Labtob is a slang from Arabs, as the 'p' is pronounced with 'ba'.


Maka sidang pembaca sekalian, sudah cukupkah cinta dan kasih sayang yang anda beri pada komputer anda?

A woman is like a computer. You love them, and you'll realize you spend too much on them.
[HafizAdam]

6 penghinaan diterima:

Anonymous said...

salam..
aduss...x pasal2 kena lak..
yela2...lepas nak syg dah..x mao kaco kamu dah..hoho..anyhow
thanks 4 the tips..
Yes! I Love My Laptop...namanya..[Rahsia]
nice post!

Anonymous said...

sygkan bunga, bunga kan layu. sygkn manusia, mnusia kn pergi. sygkan laptop/komputer, xbwk ke mati.

hehhehe

Anonymous said...

haha..bkn baru2 nih komp ko ghosak ker??

Anonymous said...

i do love my baby so much. i bring her anywhere i went. hehe. just can't be separated from her. owh my MBP, i love you!

p.s: she also my source of money, got to take care of her very well. [^^]

Lisam on September 10, 2008 at 8:43 PM said...

my laptob name is no name..coz till today, i've never thinking of giving name to my laptob...muahaha

pasni kene pk la nak kasik name pe.. mungkin minah atau siti kot, coz my laptob really manja dengan tuannya.. hehari digodanya tuannya supaya meng'on'kan dirinya..huhuhu

Mudrikah on September 17, 2008 at 6:05 PM said...

Nice great post! Congrats. It's hard to find a Malaysia guy who write blog post this good. Anyway, what do you mean by internet slow? Does it have anything do do with your computer? It's just about the browser right?

16mudrikah.blogspot.com

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template