06 May 2010

Penis atau Vagina

Adakah anda tahu apa itu Formspring? Kalau tidak silap, ianya telah wujud lebih setahun mengikut pengalaman saya bersiar-siar dan bersosial di alam maya. Biasanya ia digunakan sebagai FAQ atau Help Center, tetapi ianya telah disalahgunakan oleh pelajar-pelajar di kala kebosanan.

Kenapa saya menyebut tentang Formspring?
Kerana saya teringat soalan yang bagi saya sangat menarik.

Soalan ini sangat lucah dan tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur.

Kenapa soalan ini menarik?
Kerana soalan ini tidak mempunyai konteks atau situasi untuk kita menjawabnya.
Bermakna kita perlu memilih dan menjawab soalan "kenapa" dengan menggunakan imaginasi sendiri.

Jawapannya mungkin "Penis, kerana saya lelaki". Atau "Penis, kerana saya baru selesai membaca Male Genital System". Atau "Vagina, kerana keistimewaannya tidak menjadi laluan urine". Atau sebagainya.

Soalan seperti ini sudah lama tidak diterima. Iaitu soalan yang memerlukan imaginasi dan pemikiran kreatif. Ah, sungguh rindukan zaman dahulu bilamana gemar menjawab soalan kuiz PTS.

Apa kaitannya ya? Entah.

Kaitannya, apabila melihat sungai, saya terimaginasi sesuatu. Pada mulanya sungai itu masih suci dan fresh. Pada akhirnya makin ke muara, makin tercemar dengan sisa kumbahan dan toksik. Tidak semua sungai begitu, mungkin masih ada segelintir yang kekal segar dan bersih. Mungkin juga sungai tersebut hanya bertemu buangan kilang di permulaan, akhirnya sedikit demi sedikit bersih kembali. Mungkin juga sepanjang perjalanan kekal suci bersih, namun di di penghujung disimbah dengan buangan najis. Yang paling penting, akhirnya semua bertemu di lautan luas.

Sama juga dengan manusia. Masing-masing melalui cabaran dan laluan yang berbeza. Tapi akhirnya bertemu di Padang yang Maha Luas akhirnya. Persoalannya, adakah kita kembali ke lautan luas dengan air yang bersih atau kotor? Persoalannya lagi, adakah bersihnya kita itu, membawa manfaat kepada orang lain? Ataupun sepertimana kotornya Sungai Nil, masih membekalkan air kepada berjuta-juta penduduk di perlembahan Firaun ini? Ah, saya berada di sungai yang mana agaknya.

Ruang muhasabah sekejap. =P
*Entry ini sangatlah random*

Akhirnya, saksikan video ini. Bagi mereka yang tidak memahami loghat Terengganu, maaf ya. Saya tidak tahu kenapa, tetapi video ini lebih kelakar daripada video Raja Lawak. Video ini juga mengingatkan saya kepada tradisi Terengganu yang memang handal dalam bergaduh mulut. Yeah! Kredit kepada Jackster kerana memforward video ini. =)
*Video ini pun sangat random*



p/s: Ah, saya terberi ubat dengan overdose tadi. Dapat markah ke tak eh? xD

3 penghinaan diterima:

chanz on May 7, 2010 at 9:06 AM said...

walopun tak paham..tapi rasa cam lucu gak..wakaka

Jackster on May 7, 2010 at 10:14 AM said...

baru aku igt, ko kalo balek ganu da tergolong dlm golongan normal haha

nabil alhanis on May 8, 2010 at 2:50 PM said...

terbaiklah video nih..
yo dok mung..

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template