20 July 2007

Cuti

Cuti telah berlalu 2 minggu lebih. Masih berada dalam keboringan. Internet menjadi jem, cuaca semakin lama semakin panas - macam biasa, elaun yang dikatakan telah masuk tak nampak lagi batang hidungnya (duit memang takde hidung). Debu-debu Mesir semakin lama semakin sedap di sedut. Haha.



Ok sementara menanti Subuh nih meh dengar cerita ceriti aku sepanjang suku pertama cuti nie. Tugas pertama yang telah lama dinantikan, secara rasminya diterima minggu ini - building PERUBATAN website. Walaupun tak pernah guna script Joomla! tapi try jugak laa buat sikit-sikit. Secara tidak langsung penggunaan internet adalah diwajibkan. Untuk menggunakan internet kena laa ada komputer/laptop. Namun kedua-duanya aku takde. Wakaka. Maka terpaksalah aku menumpang laptop mana-mana manusia yang baik hati dan mencuri line internet rumah diorang. Terima kasih sume. Tapi kekurangannya - banyak benda yang aku perlukan takde. Maklumlah komputer orang, bukannya sama ngan komputer sendiri. Ada software yang takde, image yang terhad, nak guna pun bukan 24/7. Kesimpulannya, belilah komputer sendiri.



Tapi nak beli komputer tuh ade problem jugak. Cuti menyaksikan pengurangan penduduk Malaysia di Mesir hasil penerbangan mereka pulang ke Malaysia. Maka beberapa insiden tidak diingini terjadi. Walaupun tragedi on-flight seperti kena hijack, terhempas di pulau, dibelit ular atau tersasar laluan ke angkasa tidak berlaku namun tragedi pre-flight telah berlaku. Beberapa manusia yang telah menempah tiket tidak mendapat tiket mereka walaupun mereka akan fly dalam masa beberapa jam sahaja lagi.



Tiba-tiba last seminit sebelum fly mereka dimaklumkan bahawa tiket mereka telah pergi dan tidak akan kembali lagi untuk selamanya. Inna lillah. Kita merancang, ALLAH yang menentukan. Maka menangislah manusia-manusia itu kerana bayangan lambaian Malaysia semakin lama semakin pudar, lenyap dari pandangan. Maka orang kaya PERUBATAN pun tampil membantu. Aku pun turut sama walaupun miskin. Tiket pun dibeli on the spot. 500 yang aku hulur pergi bersama kepedihan di hati umpama dihiris pisau lipat yang digunakan untuk mengasah pensel. Aku memang miskin sebab orang lain sume derma tak kurang dari LE2000 seorang. Maka terbanglah mereka dengan aku terpaksa merombak plan pembelian komputer. Pengajaran dari cerita ini adalah - beramallah walaupun pahit.



Kemudian, dalam beberapa harini aku telah berjaya menghabiskan sebuah buku. Rasanya buku-buku yang lain akan dihabiskan dalam masa 3 tahun lagi. Hehe. Buku lain tak habis lagi tapi buku baru dah dibeli. Berjalan-jalan melalui Metro cukup menginsafkan. Poster-poster kempen membaca tertulis 'el Qiraah lil mustaqbal' (mambaca demi kemajuan) cukup menyentap hati. Dah lama kegilaan membaca ditinggalkan. Sejak form3 aku dah stop membaca buku ilmiah. Pengaruh teknologi laa tu. Hehe. Teknologi tidak bersalah, kita yang menyalahkan ia. Jadi jom sesama baca buku!



Di samping kebosanan yang melanda, Bazaria KPKM yang berlangsung 4 hari dan berakhir 19hb tadi cukup menyeronokkan. Seolah-olah ada kerja yang boleh dilakukan. Ada juga pengalaman yang boleh dikutip. Ada juga laluan tremco yang baru diketahui. Boleh jugak makan free. Layan ABC sudah semestinya. Menu wajib bazaria. Nasib baik 4 hari. Kalau sebulan boleh kena diabetes aku. 2 hari aku menolong, 2 hari aku layan ayam panggang. Kekadang program seperti ini best jugak di-joini. Sekadar mengeratkan ukhuwwah. Juga belajar menguruskan program serta diri sendiri.









Juga tugas baru telah diterima - mengumpul result exam bebudak gen6. Desas desus khabar angin gosip liar fitnah jalanan mengatakan bahawa result akan kuar next week. Debaran semakin terasa. Siapa akan meneruskan cuti, siapa yang akan tersekat dengan dur tani? Segalanya akan terjawab nanti. Tapi aku masih lagi ragu-ragu sama ada bebudak nie akan memberi result mereka atau tidak. Maklumlah kemaluan mereka amat besar. Sesama member pun nak berahsia. Lagi-lagi pompuan. Aku dapat rasakan mereka memandang serong lelaki. Aku selaku Raja Kegelapan dapat melihat pemikiran kotor mereka kononnya lelaki tak boleh dipercayai - mereka akan menyebarkan result yang teruk kepada manusia lain malah menjadikan ia sebagai bahan gurauan. Pemikiran yang langsung tidak sistemik. Apa kejadahnya nak buat mende lagho camtuh. Last last kawin ngan laki gak nanti. Lagi banyak rahsia yang terdedah.



Maka satu rancangan jahat terpaksa aku lakukan. Jom menculik result yang ditampal di papan pengumuman. Hehe. Sama ada terlaksana atau tidak, kita lihat je nanti. Lagipun bebudak nie balik pertengahan bulan 9 paling awal sedangkan pihak atasan nak dalam bulan nie jugak so pepandai laa nak hidup. Hehe.



So sebelum aku mengakhiri post kali ini dan sembahyang subuh, renungi balik WoW di bawah. Popular tapi berapa ramai yang melaksanakannya?



Plan your work, then work your plan

[ntahdarimanentah]

0 penghinaan diterima:

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template