28 December 2007

Final Fantasy VII Crisis Core



Well, what can I say about this game. Released on September but I just knew it a couple of days ago. TIDAK! Betapa ruginya tak membaca majalah Gempak. Haha. Latest FF serie from Square-Enix mesti tau bagi manusia cam aku. Walaupun takleh main, cukuplah hanya mengetahui keluaran serie ini. Huhu.




Final Fantasy VII adalah collection FF yang terpanjang dan bagi aku laa - terbaik setakat nie. Dengan watak-watak yang masing-masing mempunyai role mereka yang tersendiri, jalan cerita dan plot yang kompleks, skil-skil yang power-power, FF ni memang favourite kebanyakan manusia walaupun sekarang telah kuar FFXIII.

Daripada Cloud Strife hinggalah ke Sephiroth, semua watak dibina dengan cukup teliti dari segi skil masing-masing sampailah ke perwatakan diorang. Malah Tifa Lockheart ngan Aerith Gainsborough serta Yuffie Kisaragi masing-masing ada tarikan tersendiri hinggakan aku taktau nak minat sape (Hehe, takpe2, kiter bleh pilih 4. Cukup laa tu termasuk bini aku).

Okeh berikut adalah urutan siri FFVII setakat nie:



Final Fantasy VII membawa dimensi baru dalam dunia RPG-game dengan persamaan (kebetulan kot) konsep Star Wars. Star Wars IV,V dan VI difilemkan terlebih dahulu pada tahun (err lupe r) sebelum siri sebelumnya difilemkan dengan menggunakan teknologi yang lebih canggih. Namun perjalanan cerita serta perfileman Star Wars telah dirancang terlebih dahulu oleh pengarahnya (Steven Spielberg ke? Haha tak kenal) sedangkan FFVII langsung tidak dirancang.

Final Fantasy VII telah mendapat sambutan hangat ketika filemnya - Advent Children ditayangkan dengan grafik yang berkualiti sama seperti The Spirit Within malah beberapa konflik/persoalan yang belum selesai turut mendorong ke arah penghasilan lebih banyak subtitle untuk FFVII. Boleh dikatakan, konsep FF telah banyak berubah kepada filem interaktif dengan sistem interaksi penonton-cerita yang lebih kompleks. Tapi yang lebih mengagumkan adalah apabila FFVII di-title-kan sebagai game yang musy ma'ul ade pada PSone dengan kualiti sound dan grafik yang menjangkaui keupayaan PSone pada masa itu.



Overall nya, Final Fantasy adalah salah satu daripada idea terulung yang dikurniakan Allah kepada masyarakat Jepun. Barangsiapa yang mengikuti perkembangan FFVII pasti menyedari bahawa prequel (siri sebelum) FFVII tidak dirancang sama sekali dan hanya dibina/dibuat demi memenuhi kehendak peminat yang amat tinggi. Setelah 10 tahun, FFVII masih lagi dinobatkan antara game FF terbaik sepanjang zaman mengikut survey atau poll yang dijalankan.

Malah tema dan persoalan yang dibawa dalam FFVII juga memberi sedikit sebanyak impak yang amat besar dalam sejarah FFVII. Tema utama FF - Selamatkan Dunia Dari Penjahat telah dicover sepenuhnya dengan tema sampingan dan persoalan dalam FFVII. Contohnya cinta yang tak kesampaian, cinta yang tak dibalas, kekeluargaan, balas dendam, pengklonan, kegilaan research dll dsb.

Conclusionnya, this new title - Crisis Core, is another great job from Square Enix. Hinggakan antara review yang diterima mengatakan 'ku sangkakan filem, rupanya game'. Ataupun dalam Crisis Core yang dikeluarkan 2008, 'kenapa Zack Fair kena mati?!' atau 'Square-Enix tak pandai pilih watak yang sepatutnya dimatikan'. Sedangkan dalam FFVII yang keluar tahun 1997, telah dinyatakan bahawa Zack Fair mati - peminat tak dapat menerima plot ini walaupun telah tahu lama dahulu. Betapa teruknya pengaruh FFVII pada manusia (peminat).

A true men are those who shed tears for their own fate, and for their friends
[Zack Fair, Final Fantasy VII]



1 penghinaan diterima:

Anonymous said...

salam....wahh...detailnyerrr citer pasal game....sy suke game yg bersifat kekeluargaan jek...cam the sims ker...hurmm...the sims....dan the sims...heee...by the way...nice blogs...i mean pengisian dier..teruskan usaha anda...wallahualam..

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template