18 February 2010

Jangan Kamu Tanya

Kaherah, 18 Februari. Hari ini telah berakhirlah satu lagi Seminar PERUBATAN, kali ini dengan tajuk "Sahsiah Mahasiswa Perubatan ke Arah Profesionalisme."

Nampaknya sudah lama tidak update blog. Daku sudah banyak ketinggalan. Ini sungguh tidak bagus untuk marketing. Padahal bukannya sibuk pun. =P

Format blog AJK selepas sesuatu program biasanya sama. Mereka akan meluahkan perasaan, ketidakpuasan, kemaafan, komen dan sebagainya yang mungkin tidak terucap, di blog mereka. Maka sama-sama kita nantikan entry AJK-AJK yang mempunyai blog XD.

Saya juga akan meniru trend ini. Kadang-kadang mengikut arus itu bagus. Mengikut trend itu bagus kalau trend itu sememangnya bagus. Tidak semestinya setiap masa kita kena menongkah arus, menjadi trendsetter atau sebagainya. Tapi di lain masa. Sebab sangat malas untuk menulis pasal Seminar pada kali ini.

Entry kali ini, saya akan berbicara tentang satu kata-kata yang rasanya semua orang biasa dengar:

Jangan kau tanya perkara-perkara yang bila ditanya, jawapannya akan menyusahkan kau.


Saya lupa. Ayat ini ada dalam Quran kalau tak silap. Ke bukan? Ke rekaan? Saya cuma ingat kata-kata ini berkaitan dengan sikap Bani Israel yang asyik bertanya perkara yang bukan-bukan mengenai lembu yang perlu mereka sembelih hingga akhirnya menyusahkan mereka kembali. Padahal Allah cuma suruh mereka sembelih seekor lembu sahaja. Akibat suka bertanya, mereka terpaksa bersusah-payah untuk melaksanakan perintah tersebut.

Tapi saya tidak ingin menafsirkan Quran sebab bukan bidang saya. Saya cuma ingin membawa pengajaran daripada sekeliling. Jangan kita tanya perkara-perkara yang apabila kita tanya, akan menyusahkan kita balik.

Mungkin ramai yang berfikir, macam mana kita nak tahu perkara tersebut akan menyusahkan kita kalau kita tanya?

Saya teringat contoh daripada Edison no Haha, kisah budak kecil yang suka bertanya, dan Voice, kisah mesej terakhir daripada si mati yang cuba dibawa melalui bidang forensik. Kedua-dua cerita mempunyai satu watak yang berperwatakan sama; suka bertanya.

Kembali kepada soalan, saya suka untuk menukar sedikit ayat tersebut dengan:

Jangan kau tanya soalan yang jawapannya kau tak boleh terima.


Sebagai contoh, kita ingin tanya rakan kita, "Kita nak makan apa hari ini?" Kalau rakan kita jawab "Nasi ikan", atau "Nasi ayam", kita boleh terima kedua-duanya, maka teruskan dan tanya soalan tersebut. Kalau kita hanya boleh terima "Nasi ikan", tapi tak boleh terima "Nasi ayam", maka lebih baik jangan tanya.

Contoh lain, "1 + 1 berapa?". Jawapan "2" kita boleh terima, jawapan "11" pun kita boleh terima, maka teruskan bertanya dengan soalan tersebut. Kalau kita hanya boleh menerima jawapan "2", dan tidak boleh menerima jawapan "11", maka JANGAN tanya atau saya lempang manusia begini. XD

Lebih baik jangan tanya soalan yang kita tak boleh terima jawapannya. Sebab ia bukan soalan untuk tahu, tapi untuk provoke menjatuhkan seseorang, atau sebenarnya anda memang takde keje.

"Boleh pakai niqob ke pergi Seminar?"
Jawapannya "Ya", anda kata Seminar ni bagus. Jawapan "Tidak" anda kata Seminar menghalang hak peserta, maka anda memang bengap. Jangan tanya kalau tidak boleh menerima jawapan "Tidak". Anda hanya cuba untuk memaksa orang menjawab "Ya". Bengap laa kan? Haha. Lain kali jangan tanya. Kan dah dapat "Tidak" satu. XD

Ok, jumpa lagi untuk entry seterusnya: The Making of Seminar? =P



4 penghinaan diterima:

[amiza malik] on February 19, 2010 at 6:07 AM said...

nantikan entry ajk yg ada blog?
hahaha.
we'll see.terlampau penat dan tak mampu nak fikir apa2 stkt ni. bajet pn tak hapdet ag
xD

HafizAdam on February 19, 2010 at 3:46 PM said...

ek eleh. mesti banyak idea punye. cepat2 tulis. nanti nk komen. =P

ira said...

salam
biasa la
klau kurang adab tu
kesian pula rasa

cikgu_eya on February 21, 2010 at 4:06 PM said...

akak tak paham....

apa kaitan video tuh dgn entry neh?
ker apiss memang ske letak video yang ada pempuan comeii2... heh heh

Lama tak dengar khabar... ^^

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template