12 February 2008

Blue House Effect



GREENHOUSE EFFECT

Panas. Memang panas. Pemanasan global yang semakin ketara kian terasa. Ais di kutub mula mencair. Paras air laut makin naik. Makin lama makin panas. Fenomena ini disebut sebagai kesan rumah hijau ataupun GREEN HOUSE EFFECT.



Tahukah anda apakah itu Green House? "Rumah Hijau," jawab beberapa budak tadika. Rumah Hijau ini merujuk kepada satu sistem buatan di mana segalanya dikawal oleh manusia. Ini bertujuan agar produktiviti tanaman - tidak kira tanaman hiasan atau makanan, dapat ditingkatkan sepanjang musim. Suhu, kadar kelembapan, kandungan O2 dan CO2, segalanya dikawal. Namun begitu, apa kaitannya dengan Green House Effect?



Kesan Rumah Hijau digunapakai untuk menggambarkan keadaan dunia yang semakin hari semakin panas, regardless of the season. Tak kira winter atau shita', tetap panas. Keadaan ini juga dikawal oleh manusia - melalui kadar pencemaran yang mereka lakukan.



Karangan ini adalah karangan darjah satu, jika anda perasan. Sebab topik utama post nih adalah Blue House Effect yang berlaku di bilik aku pada musim sejuk ini.



BLUEHOUSE EFFECT

Ketika post ini ditulis - di-draft sebenarnya, adalah ketika musim sejuk. Namun dilengkapkan ketika berakhirnya Januari aka akhir Winter. Nampak tak relevan dengan keadaan semasa kan?



Okeh sebenarnya nak bagitahu yang bilik aku sangat sejuk, mengalahkan bilik manusia lain. Hal ini turut diperakui oleh beberapa manusia yang menyangka rumah mereka sangat sejuk, rupanya bilik aku lagi sejuk. Hingga ke tulang sum sum.



Ini maybe disebabkan oleh keadaan bilik yang takde difayah (heater) malah tingkap pun asyik terbuka kerana tak dapat ditutup ngan kemas. Arab yang renovate rumah nih bengap sangat, dia cat sekali lock tingkap sampai melekat takleh nak gerak. Haha.



Kesejukan ini bertambah buruk apabila bilik aku yang berdekatan bilik air telah banjir sebanyak 2 kali, menyebabkan karpet terpaksa dijemur so lantai marmar tuh berbogel, menyejukkan udara di atasnya. Air banjir yang lambat kering juga menyumbang ke arah penyejukan ini.



Sejuknya sampai berselimut lihaf pun tak cukup. Namun hikmahnya adalah aku dapat tidur dengan sedap sekali, seolah-olah mati kesejukan. Ade sekali tuh aku tidur direct sampai Maghrib, terlepas sume solat. Astaghfirullah. Memang tidur mati terus.



So, apa pengajaran yang boleh diambil daripada Blue House Effect pada bilik aku nih? Sekali kita kesejukan, hilang setahun kepanasan. Fikir-fikirkan.



Do you want to take the exam? Or do you want to study?

[Sugawara Michiko, Juken no Kamisama]

1 penghinaan diterima:

Anonymous said...

terkejut tgk tajuk: blue house effect -sepjg belajar ni, x pnh jmp lg.. rupa2nya kes penulis... huhu

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template