20 February 2008

Tutorial Torrent

Kebelakangan ini sangat ramai yang menjumpai emel saya lalu menggunakannya untuk menulis emel, add YM, add Fenster dan sebagainya. Saya tidak kisah sebenarnya, selagi emel itu tidak dijadikan mangsa spamming. Jadi, antara emel-emel yang diterima menyatakan beberapa soalan untuk dijawab.

Kali ini saya akan jawab salah satu soalan, iaitu berkenaan TORRENT. Bagi mereka yang tak tahu apa itu torrent, teruskan bacaan anda. Bagi pakar-pakar torrent di luar sana, jangan kutuk post saya kali ini kerana post ini ditulis dengan kesimplean yang amat luar biasa, demi kefahaman pembaca.


APA ITU TORRENT
Ni penerangan paling ringkas tentang Torrent.
Credit kepada FeWeTT.

Intro

Bit torrent adalah sejenis protocol untuk transfer file. Bit torrent client adalah applikasi yang menggunakan protocol tersebut. Korang boleh menggunakan Bittorrent untuk share dan download apa2 file yang dikehendaki. Pertama-tama sekali, korang memerlukan bittorent client untuk menggunakan kelebihan yang ditawarkan oleh protocol yang disediakan oleh bittorrent.

Bahasa Bittorent

Seterusnya anda perlu tahu beberapa terminology yang selalu digunakan:

Seeder = Seeder adalah orang/user yang mempunyai file yang complete dlm pc nya tetapi tak semestinya seorang Uploader

Uploader = Orang yang upload file .torrent ke web. selalunya dia yang menjadi Seeder yang pertama.

Leecher = Orang yang tidak mempunyai file yang complete (juga dikenali sebagai PEER). Leecher akan download file dari seeder (dan juga akan upload .piece. file yg dia ada kepada peer/leecher lain yg tidak mempunyai piece tersebut)

Tracker = engine @ script yang keep track sesiapa yang ada (seed/leech) apa dan piece file apa yang member tu ada.

Swarm = kumpulan computer yang terlibat dengan activiti satu torrent tertentu.

Ratio = Jumlah (Total yang anda Upload/Total yang anda Download). Juga dipanggil stats.

Client = program/software yang digunakan untuk download Bit Torrent.


Macam Mana Torrent Berfungsi

Program P2P selain dari torrent berfungsi sperti berikut. Katakan korang ada satu file yg aku nak cari.. So aku terpaksa beratur dibelakang org depan aku utk dapatkan file tersebut sehinggalah aku sampai giliran aku utk donlod file tersebut. So, jika barisan tu panjang aku kena beratur lama utk dapatkan file tersebut.

Tapi yang bestnya torrent neh, cara dia bekerja dengan menggunakan kaedah yang berbeza:

Utk memahami dgn cara yg senang bagaimana torrent berfungsi, cuba bayangkan aku ada buku, 100 mukasurat, dan 10 orang nak baca/copy buku tersebut secara serentak. So aku akan bahagi kepada setiap orang 10 mukasurat utk depa baca/copy, dan bila depa dah baca/copy, depa akan pass mukasurat yang dah dibaca/copy kepada org lain, dan dia akan amik mukasurat yang dia belum ada dari orang lain.

So masa tu, aku boleh tinggalkan buku tersebut dan biarkan depa baca/copy utk sesama mereka sehinggalah setiap orang mempunyai sebuah bulu yang complete.

So samalah jugak konsepnya dengan file yg korang share melalui torrent. File yang dikongsi akan dibahagikan kepada pieces yang kecik2, dan dihantar kepada setiap leecher yang berlainan. Tracker akan keep track sapa yang ada pieces tersebut, dan sesiapa yang belum ada pieces tersebut sehinggalah semua pieces tadi berkumpul menjadi satu file yang lengkap didalam pc korang.

Lepas install Client, pastu nak Buat apa?

So, utk dapatkan file yang dikongsi, korang kenalah terlebih dahulu donlod .torrent files (saiz nya kecik, hanya bebrapa Kb). File .Torrent neh mengandungi informasi-informasi berkenaan dengan file yang dikongsi, berapa pieces file tersebut dipecahkan, dan tracker apa yang announce. So utk dapatkan file yang dikongsi, korang kenalah bukak .torrent file neh dlm client supaya file tersebut didonlod. Utk dapatkan file neh, kena lah ada SEEDER, kalu tak donlod korang tak jalan.

Download akan bertambah cepat jika ramai SEEDER dan sedikit PEER, dan akan jadi lambat jika ramai PEER tapi SEEDER kurang.


CLIENT?
Camne sekarang? Masih pening? Okey kita pergi slow-slow. Pertama sekali saya akan sebut beberapa client yang popular. Seperti yang disebutkan tadi, client adalah software untuk bukak file .torrent supaya korang boleh download file yang sebenar. Antara client yang popular adalah uTorrent, BitComet, Azureus, dll dsb. Client-client nih adalah free untuk di download.



Rasanya ramai lagi yang masih pening dengan file .torrent dan file asal. File .torrent nie adalah file yang sangat kecil, memuatkan data-data pasal file asal. Umpamanya katalog. FREE je kat kedai tapi barang sebenar - masyaALLAH tabarakALLAH RM50,000. Kalau masih tak paham pun takpe, asalkan reti guna. InsyaALLAH akan lebih faham dalam bab seterusnya.

JOM GUNA TORRENT
Untuk menggunakan Torrent, anda tidak perlu memahami langsung perkara-perkara di atas. Yang penting, anda tahu cara nak guna mende alah nih. Jom kita bergerak ke langkah yang pertama - Download Client. Link untuk download client telah saya sertakan dalam bab sebelum ini. Dalam tutorial ini saya akan menggunakan uTorrent, kerana ianya digunakan saya sendiri. Malah anda semua digalakkan mengguna uTorrent, kerana user interfacenya simple dan agak ringan.



Seterusnya kita kenalah mengetahui laman web untuk download file .torrent yang kita ingini. Jika anda ingin search melalui Google atau Yahoo!, anda digalakkan agar menulis perkataan 'torrent'. Berikut adalah beberapa laman web yang popular dalam dunia torrent:
D-Addicts - khas untuk drama-drama Asia (Korea, Jepun, China dll dsb)
IsoHunt
MiniNova
Pirate Bay
TorrentSpy



Dalam tutorial ini saya akan menggunakan laman web D-Addicts kerana interfacenya yang agak rumit namun melengkapi kesemua basic yang diperlukan untuk melayari laman web torrent yang lain. Seperti biasa, buka laman D-Addicts terlebih dahulu.

Biasanya public tracker tidak mempunyai interface yang rumit tapi berlainan dengan D-Addicts, ia menerapkan ciri private tracker iaitu front page tidak menunjukkan torrent. Jadi, paling penting adalah anda mengetahui di mana page file-file .torrent itu diletakkan. Dalam kes D-Addicts ini, klik TORRENT. (Saya akan sebut mengenai dua jenis tracker ini di akhir rancangan. Hehe.)



Okeh, kali ini saya menggunakan Drama Korea, New Heart yang di hardsub oleh B.O.N FunSub sebagai mangsa tutorial kali ini. 9 ciri-ciri di atas biasanya ada kat seluruh web torrent. Kita tengok satu persatu.

1- Ini adalah ruang untuk search file yang diingini. Oleh kerana saya ingin mendownload Drama New Heart, taipkan 'New Heart'. Sebenarnya ada banyak lagi cara untuk search. Gunakan kreativiti anda. 'heart new' ke, 'heart' ke, tak kisah.

2- Ini adalah 'Jenis' file tersebut. D-Addicts adalah web torrent yang purely Drama maka type di sini merujuk kepada Drama Korea. Namun sesetengah web torrent mengumpulkan kesemua jenis file yang ada tidak kira software, movie, drama dll dsb. Maka pengelasan ini amat membantu jika terdapat file yang sama nama.

3- Tajuk file. Kadang-kadang ruang ini memberikan maklumat tentang episod, season, format video, dll dsb

4- Macam biasa, link untuk download file .torrent. Ambil perhatian, file .torrent, bukan file asal.

5- Saiz file. Kalau nak cepat siap download, cari yang kecik tapi kualiti maybe kurang.

6- kat sini bermaksud UpLoad. kadang-kadang disebut Seed. Menunjukkan berapa ramai tengah seed file nih.

7- kat sini bermaksud DownLoad. Menunjukkan berapa ramai tengah leech file nih. Juga disebut Peer. Penerangan pasal SEED dan LEECh ade kat atas kan?

8- Menunjukkan berapa ramai yang telah siap mendownload file nih. Juga ditulis sebagai Completed.

9- User yang upload file .torrent tersebut. Kadang-kadang disebut sebagai Uploader.



Seterusnya kita akan masuk bab mendownload file .torrent seterusnya menggunakan client untukmendownload file asal. Tekan DOWNLOAD. Dialog tersebut sepatutnya keluar.



Kadang-kadang ada manusia terus Open With, namun begitu bagi mereka yang mementingkan backup, in case terjadi apa-apa, boleh pilih Save to Disk. Kemudian double-click file .torrent tersebut untuk membukanya dalam client - uTorrent. Paparan berikut akan keluar.



Paparan ini menunjukkan maklumat file tersebut - Nama, Saiz, Lokasi save dll dsb. Tukar mana-mana setting yang perlu. Kemudian klik OK. Jika anda menggunakan kaedah Open With sebelum ini, anda akan rasa bahawa anda terus mendownload file asal. Betul tak? Cuba gunakan kaedah Save to Disk lain kali. Tengok macam mana perasaan tuh. Haha



Okeh paparan uTorrent nih akan menunjukkan details pasal file yang kita download. Ada
Name
Size
Done
Completed (kedua-duanya menunjukkan berapa dah siap, cuma dalam bentuk berlainan - peratus dan nilai)
Status (sama ada tengah download atau pause atau stop)
Seeds
Peers [penerangan ada kat atas, nilai yang ditunjukkan di sini dalam format berikut: tengah bekerja(keseluruhan). Nilai bekerja takkan melebihi keseluruhan tapi mungkin kurang disebabkan ade yang tidur. Haha. Bekerja? Kerja apa? Seeding dan Leeching)
Download Speed
Up Speed
ETA (Estimated Time of Arrival - jangkaan bila akan siap).



Seterusnya kita setup Preference. Saya tunjukkan setting basic untuk uTorrent untuk memudahkan kerja anda. Salin je. Untuk advance setting, maybe saya hanya akan tunjuk jika ada permintaan.



Right-click kat nama torrent tersebut. Akan keluar beberapa menu. Kadang-kadang download kita terlalu power hingga mengganggu kelancaran internet. Sebagai contoh, jika download speed anda mencecah 100kb/s. Maka bolehlah dilimitkan kepada 50kb/s. Walaupun ini akan melambatkan tempoh siap download namun ini adalah lebih baik daripada tak dapat melayari internet ataupun dikeji oleh teman serumah. Hehe.



Selain itu, terdapat beberapa menu berguna seperti Open Containing Folder. Ini memudahkan anda mengesan file tersebut. Tak perlu bersusah payah bukak folder bebanyak.

Seperti yang dijanjikan. Sebenarnya ada banyak jenis web torrent. Ada web public dan meggunakan public tracker - maknanya takde syarat untuk download file .torrent kat situ. Contohnya D-Addicts. Ade web private dan semestinya menggunakan private tracker - maknanya kena register, seed file, upload torrent, dan aktif dalam web tersebut. Contohnya torrentmalaya. Ada juga web yang public dan tidak menggunakan tracker mereka sendiri (penerangan ade dalam bab pertama tentang apa itu tracker.). Web jenis ini mengumpulkan tracker dari web lain. Kelebihan? Lebih ramai Seeder. Keburukan? Lebih ramai Leecher. Contoh IsoHunt, MiniNova dll dsb. Ini penerangan ringkas sahaja. banyak lagi penerangan rumit tentang private and public tracker.

Okey, sekian tutorial BASIC tentang torrent. Jika anda rajin, explore lebih banyak function torrent di internet seperti Port Forwarding, Upload Torrent, Create Torrent, Download Multiple FIles in One .torrent, Tracker dan sebagainya. Akhir kata, jangan salah gunakan torrent. Sebarang kemusykilan sila hubungi saya di talian bebas tol - YM. Haha.

Treat the patient like a real doctor. Hope that the patient won't have to suffer too much. Hope that he will recover quickly. Use this kind of philosophy.
[Dr Choi Kang Gook, New Heart]

3 penghinaan diterima:

HafizAdam on May 22, 2008 at 4:18 PM said...

footnote: klik the pix for bigger appearance..

thanx..

anor said...

owh.. baru prasan post hafizadam psl torrent nih.. adehhhss.. ;p.. tenkiu3 mmg tgh nk blaja tpi bru jmpa tutorial yg guna kesimpelan bahasa yg luar biasa.. muahaha..

anor said...

tapi ktne dorang tu jmpe emel hafizadam.. hmmm x prasan pn ada kt mne.. ;p

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template