27 February 2008

Mee Kari ala Megi: Ubat Demam Yang Keji

Dua post sebelum nih adalah post yang sangat panjang dan membosankan. So kali nih aku post sesuatu yang pendek je. Tidak melebihi 350 patah perkataan.

Akhir winter. Perubahan musim menjadikan cuaca seolah-olah mempermainkan manusia. Semakin ramai yang demam. Batuk semakin menggila. Selesema pun makin menjadi-jadi.

Kalau dulu kat asrama, aku makan megi untuk mengubati demam. Tak perlu guna panadol. Pekena megi kari selepas isya', tidur berselimut 50 lapis, insyaALLAH bangkit dengan tubuh yang segar. Sebab tu amat jarang aku demam lebih sehari.

Namun di Mesir, amat sukar mencari megi berkualiti seperti megi Malaysia. IndoMee yang dijual di sini lain dari megi Malaysia. Maka, kita buat sendiri je laa jawabnya.




Amik serbuk kari, bawang, garam ngan spagetti. Tumis bawang, masuk suku sudu besar kari, tuang garam sampai masin, masukkan spagetti. Takyah santan, takyah rempah. Cukup untuk sorang. Pedas sampai ke tekak, menjalar ke perut. Suku sudu besar tuh banyak sangat untuk sorang, kot.

Yang penting, tekak lega, kahak tiada. Hidung makin berair, namun hilang pas 'memasukkan air ke dalam hidung kemudian hembus'. Ape istilah dia ekk? Perut pun kenyang. Haha. Kandungan garam yang tinggi mengurangkan kehilangan air, and meningkatkan awakeness. Takde laa tidur memanjang. Tapi tidur gak.

Petua ini jangan diamalkan sembarangan kerana ini adalah khas untuk diriku sahaja. Bak kata pepatah, 'barangsiapa mengikut apa yang HafizAdam lakukan, nescaya mereka akan beroleh hasil berlawanan daripada hasil HafizAdam terima'. Haha.

UPDATE DIRI
Sebelum stop menulis, berikut beberapa update tentang diri ini. Walaupun telah bertaubat, namun tetap tak dapat menghalang nafsu diri untuk menerima kerja. Huhu.

Kempen Study Bukan Aib - walaupun nama mungkin berubah namun, iklan pelancaran akan dibuat oleh aku. Jadi, nantikan iklan ini. Format video, insyaALLAH akan diupload ke YouTube. Hehe.

Beberapa cerita yang aku tonton, beberapa forum yang aku tengok, dan beberapa peristiwa kebelakangan ini banyak mengajak kepada berfikir tentang realiti masyarakat hari ini. InsyaALLAH kalau ada masa akan dicoretkan dalam karutan seterusnya.

Yang paling penting, sesiapa yang berminat menasihati aku yang malas stadi nih, sila hantarkan nasihat anda itu. Huhu.

Betapa hebatnya menjadi manusia; dalam menjadi hamba, dia juga seorang pemimpin.
[HafizAdam]


6 penghinaan diterima:

victoire on March 1, 2008 at 3:41 AM said...

ubat demam aku plok megi tomyam.

Anonymous said...

emm..baca pasal mee kari ni terus beli mee kari..slurp..memang best...
tq atas tips yang menarik..biasala orang demam ni..hik3

HafizAdam on March 2, 2008 at 4:45 PM said...

kriey
megi tomyam mahal r..
dulu aku beli megi kari 60sen je sutir..
skrg dok tau laa..

tanpa nama
cakap byk lak..
nih bukan TIPS..
ini KARUTAN..

Anonymous said...

bgus gak try cre ni...x yah susah2 telan panadol..sodap pun sodap dpt mkn megi..

lala abd rahman on March 10, 2008 at 5:56 AM said...

1st time masuk sni.. tak tau nak komen kat mana... so i just put my comment here... better than nothing... hehehe... masuk sni... senyum sokmo... rasa macam ada dalam umah sndiri.. mcm dh lama kenal... overall... i like it so much... :D

Anonymous said...

salam..
nfsu org demam mmg pelik..
alhmdulillah sgguh jrg demam,batuk,selesema n etc
tp kao da sakit 2..
ske yg amt minum air suam..
rse sedap n nikmat..
xdpt d tfsirkan ngn kata2..
hanya leh d phmi dri hati ke hati..
ah'ha!!

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template