04 April 2010

Fan dan Anti-fan

Aaa... Makin dekat dengan exam, makin banyak pula idea untuk menambah karutan di blog ini. Mungkin disebabkan perubahan hormon manusia menyebabkan terlalu banyak tabiat serta perbuatan manusia yang menghiburkan. Maka blog ini akan membuat liputan khas kerana blog ini blog hiburan.

Dalam dunia ini akan sentiasa ada golongan Fan dan Anti. Terutamanya dunia hiburan. Bandingkan 2 website di bawah:



Menakjubkan bukan? Ini merupakan salah satu contoh Fan dan Anti-fan untuk satu subjek yang sama iaitu SNSD.

Apa itu Fan? Yang pasti ianya bukan "kipas". =P
Secara ringkas Fan berasal daripada perkataan Fanatik. Daripada perkataan itu sendiri kita boleh simpulkan bahawa Fan itu adalah seseorang yang obses terhadap sesuatu subjek sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk subjek yang diminatinya itu. Sebagai contoh, membuat artikel, research, seminar dan promosi. Walaupun begitu, Penyokong biasa juga juga boleh dikategorikan sebagai Fan maka mereka yang terlalu obses dibezakan dengan istilah Die-Hard-Fan.

Apa pula Anti-fan?
Anti-fan juga adalah seorang yang fanatik terhadap sesuatu subjek, namun begitu gerakerja mereka adalah berlawanan iaitu dengan membantah, menghina, mengutuk dll dsb. Disebabkan itulah mereka masih mempunyai perkataan "fan".

Kenapa saya tertarik dengan 2 istilah ini? Disebabkan blog ini blog hiburan, maka blog ini juga mempunyai kelompok Fan dan Anti-fan yang tersendiri. XD



Anti-fan adalah sesuatu yang tidak berguna.Sebabnya secara tidak langsung mereka akan turut sama mempromosikan subjek yang mereka cukup anti tersebut. Maka secara tidak langsung mereka telah menjadikan subjek tersebut terkenal.

Anti-fan juga adalah sesuatu yang sia-sia. Kenapa bersusah payah mengambil tahu, membuka blog, membaca berita kalau diri sendiri sedar mereka akan berakhir dengan kebencian? Bukankah lebih baik duduk di rumah membuat kerja lain? XD

Kesimpulannya, Anti-fan memang tidak terpakai.

Sebenarnya konsep Anti-fan ini biasa digunakan dalam kehidupan.

Kalau sudah tidak cinta, kenapa bersusah payah mengambil tahu pakwe sudah mati atau belum?
Kalau tahu website itu anti-Islam, kenapa bersusah payah mempromosikan link website tersebut kepada seluruh dunia dengan amaran jangan dibuka?
Kalau tahu anda tidak bersetuju dengan blog ini, kenapa pula bersemangat menghina di shoutbox setiap kali entry baru keluar?

Ada sesetengah perkara yang kita anti, tapi tidak perlu dihebahkan. Sebab itu jangan mengumpat kalau orang itu tidak menzahirkan kejahatannya. Jangan mengumpat kalau kejahatannya itu tidak memudaratkan orang lain. Jangan mengumpat kalau tidak bertujuan amar maaruf nahi mungkar. Kan?

Kadang-kadang kerana hebahan kita, perkara yang dulunya dilakukan secara tertutup akhirnya menjadi terang-terangan. Kalau dulu takut dibuat secara terbuka kerana bimbang respon masyarakat, tapi sekarang bebas dilakukan terbuka kerana rupanya masyarakat memang tidak kisah. Kadang-kadang kerana hebahan kita, produk anti-Islam yang merangkak-rangkak secara tiba-tiba berlari-lari kerana semua orang tahu tentang produk tersebut. Kita mungkin tidak beli, tapi iklan di suratkhabar mungkin menarik orang lain untuk beli.

Untuk Anti-fan saya, sila komen dengan berilmiah.
Kamu kutuk hina caci maki, saya memang tidak kisah kerana shoutbox tersebut memang untuk kejian.
Tapi saya mengharapkan komen membina dan ilmu yang baru.

Kawan saya berumur 18 tahun. Dia tidak pandai mengira, lantas kamu suruh dia berhenti kerja kerana kiraannya selalu salah menyebabkan perniagaan kamu rugi. Tapi kamu tidak pernah tanya kenapa dia tidak pandai mengira. Lebih merosakkan, kamu tidak pernah cuba untuk ajar dia mengira.

Seorang lagi kawan saya pergi ke Kempen Palestin. Dalam kertas muhasabah dia tulis supaya penjaga Booth senyum. Kamu kata komplen dia remeh-temeh, sia-sia dan cuma melawak. Tapi kamu tak pernah fikir kenapa dia tulis sebegitu. Lebih merosakkan, kamu buang kertas muhasabah dia.

Orang kata, artis banyak buat maksiat.
Orang kata, artis banyak melalaikan manusia.
Orang kata, artis rezeki tidak berkat.
Orang kata, artis sebegini bakal ke neraka.

Orang juga kata, mati malam Jumaat adalah sangat bertuah.
Orang juga kata, mati disebut kebaikan adalah sangat bertuah.
Orang juga kata, mati didoakan ramai orang adalah sangat bertuah.
Orang juga kata, mati sebegini bakal ke syurga.

Maka apa orang nak kata apabila Din Beramboi meninggal dunia? Cukup semua pakej di atas.

Al Fatihah buat beliau, juga untuk arwah sahabat saya Ammar Zulkifli, serta untuk seluruh umat Islam yang masih mati atau belum meninggal dunia. Kematian itu di mana-mana tapi kadangkala kita gagal menghidupkan pengajarannya.

Mari menjadi Fan Medic =)
Kalau tidak, sia-sialah MeW anjuran Baem! =P


p/s: Wanna see the true fan? Check this out. I love the gadgets and the SNSD merchandises he has.

4 penghinaan diterima:

AIY said...

din mat, part last skali tu x bleh blah..ade name aku lak..hehe

Nadhirah Ahmad on April 4, 2010 at 2:42 PM said...

alfatihah to my luving cousin, Ariz Ammar. love him so much!!!!!!

diriku fan atau anti fan.... haaa

Nazz@Purple on April 4, 2010 at 6:15 PM said...

setuju!

amany on April 5, 2010 at 2:33 PM said...

saya fan belog neh, tapi anti tuan punya belog neh. haha~ :p

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template