09 November 2009

Memilih Secara Songsang

Pemilihan Jawatankuasa PERUBATAN bakal bermula.

Ketepikan soal PERUBATAN.

Mari menulis secara general. (Tapi last2 masuk bab PERUBATAN gak)

Seringkali apabila pemilihan kepimpinan diadakan, maka yang menang adalah individu yang telah menonjol dalam kepemimpinan dan kededikasian mereka.

Tidak kira pemilihan ketua kelas, atau ketua batch, atau ketua Jabatan, atau ketua-ketua yang lain.

Ciri-ciri berikut pasti menjadi rujukan untuk membuat pilihan:
  • Senioriti
  • Pengalaman
  • Keupayaan/bakat
  • Ciri lain yang membuatkan mereka menonjol

Satu point kita lupa.

Iaitu kuasa kesatuan dan kuasa kebersamaan.

Adanya kuasa ini, maka demokrasi akan menjadi milik kita.

Point kedua yang kita lupa, demokrasi yang kita amalkan bersifat mutlak.

Ringkasnya, keputusan secara demokrasi melalui pilihanraya bakal menyebabkan seorang itu naik secara PAKSA. Tiada kompromi malah tiada langsung peluang untuk menarik diri. Tak percaya, lihatlah pemilihan ketua kelas kamu. (btw, JPP tahun ini memberi peluang menarik diri XD)

Persoalannya,
Kenapa DIPAKSA mereka yang telah terkenal dengan sikap kesukarelawanan mereka?

Tidak bolehkah DIPAKSA mareka yang terkenal dengan sikap berdolak dalih, tidak pernah menjadi AJK Program, malas berpersatuan, dan lain-lain sikap negatif dalam berpersatuan?

Takutkan PERUBATAN runtuh? Padahal AJKT sendiri tak nak berkembang maju. Cukup sekadar memenuhi garis kerja. Tak pernah mencuba sesuatu yang baru. Pendek kata, kalau AJKT yang dipilih atas dasar hebat, menonjol, berkepimpinan ini pun HANYA bekerja berdasarkan buku, maka tiada beza kalau kita naikkan mereka-mereka yang mandom ini. Cukuplah level mereka untuk kerja-kerja berdasarkan buku. Tidak akan runtuh PERUBATAN kerana mereka.

Mereka-mereka yang rajin, berdedikasi dan berotak idea gila seharusnya diletakkan sebagai AJK Kecil kerana mereka memang sukarelawan, tak perlu DIPAKSA, mereka akan buat kerja. Tak perlu dipaksa mereka akan terus bersama PERUBATAN.

Apabila insan-insan sukarelawan ini DIPAKSA menjadi AJKT, maka hilanglah sukarelawan untuk AJK Kecil. Betapa payahnya mencari sukarelawan pengganti. Kerana semua insan lain menolak. Maklumlah, AJK Kecil TIDAK DIPAKSA.

Mari berfikir secara bijak. Kita PAKSA yang mandom untuk aktif, kita BIARKAN yang aktif untuk berkembang. Barulah yang aktif menjadi ramai, bukannya muka yang sama setiap kali mesyuarat, akhirnya orang pun bosan dengan muka saya. Naik pangkat bukan segalanya. Kesenioran tidak bermaksud mereka perlu menjadi Presiden. Telah memegang Biro Ekonomi tidak bermaksud mereka perlu tukar memegang Biro Sukan.

Kuasa Kebersamaan, Kuasa Kesatuan.
Harapan Baru Untuk PERUBATAN.

Biarlah orang kata saya tidak telus dalam JPP, nama-nama anak buah saya dalam mediaPERUBATAN, saya akan buang dari senarai pencalonan. Sila calonkan orang lain!


4 penghinaan diterima:

ReMysah on November 9, 2009 at 10:33 PM said...

hahaha...aku langsung x paham sepatah haram

HafizAdam on November 9, 2009 at 10:39 PM said...

entry ini memang utk memeningkan manusia.

biasalah, pemikiran songsang nih level budak mengulang tahun.

budak mumtaz bakal timb pres mcm kamu memang takkan paham.

wakaka

princess kacang said...

rase cam nk lobi dinmat la pulak.

Atiqah on December 8, 2009 at 3:51 PM said...

tertarik dengan ayat last
seronok la BPP tahun ni
ramai nama baru bile belek tibbians
last2, saya jugak yang bosan sebab takde kerja
jumpa kak fathi je, ayat dia adalah, "atiqah, lamanye akak tak jumpa awak!"

semoga kite terus maju berkembang

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template