10 November 2009

Tips Untuk Pemilihan AJKT

Disebabkan bilangan ahli PERUBATAN sangat ramai, berikut saya senaraikan 5 tips untuk memilih, samada sewaktu Pencalonan atau Pengundian.

1. Berpotensi

Ini telah dijelaskan dalam entry sebelum ini. Pilihlah mereka yang berpotensi, cuma belum dirangsang potensi itu. Jangan pilih mereka yang telah menonjolkan kepemimpinan mereka. Ini hanya merugikan persatuan. Terutamanya anak buah BPP. Semangat kesukarelawanan mereka amat tinggi. Tidak perlu memaksa mereka menjadi AJKT. Sekiranya mereka naik, siapa bakal mengganti?

Pilihlah insan yang belum pernah menjadi AJK, ataupun mereka yang telah menjadi AJK Program hanya sekali. Potensi yang ada dalam diri mereka perlu digilap secara paksaan. Pilihlah mereka supaya mereka wajib naik dan menampakkan taring mereka. Ini akan meramaikan lagi bakat-bakat PERUBATAN.

2. Mumtaz

Teori Relativiti menyatakan bahawa kemumtazan berkadar songsang dengan jawatan. Bermakna semakin tinggi jawatan, semakin rendah keputusan.

Pilihlah mereka yang terkenal dengan kemumtazan mereka. Apabila menjadi AJKT mungkin Mumtaz mereka hanya menjadi Jayyid Jiddan. Tapi jika anda memilih mereka yang Maqbul, nescaya result mereka akan jadi Rasib Tahriri.

Juga jangan dipilih mereka yang mengulang tahun. Kita rasa mereka banyak masa FREE. Ambik 1 subjek sahaja tapi percayalah, mereka yang mengulang tahun (termasuk saya) adalah manusia yang bengap. Sekiranya dipilih menjadi AJKT, pasti mereka akan semakin bengap, dan mengulang tahun lagi.

3. Suka mencapab

Kita memerlukan pemimpin yang suka mencapab seperti Madsha. Ini untuk menggalakkan hubungan antara PERUBATAN dan persatuan lain seterusnya menaikkan nama PERUBATAN di persada antarabangsa. Pemimpin seperti ini tidak segan untuk mempromosikan PERUBATAN kepada Perdana Menteri apabila ada peluang.

Mana tahu, tiba-tiba Perdana Menteri sponsor program seminar. Bolehlah kita buat seminar di Hotel Grand Continental. XD

4. Berani dan agresif

Keberanian adalah sangat penting. AJKT yang penakut memang tidak diperlukan. Mereka yang anti-ISMA, anti-PMRAM, dan anti-JPA sangat diperlukan. Mereka akan berusaha sedaya upaya untuk menghalang anasir dakyah ISMA dan PMRAM daripada masuk ke dalam PERUBATAN. Selain itu mereka juga berani mempertahankan PERUBATAN daripada diperkotak katik katakkan oleh pihak-pihak tertentu seperti JPA. Mentang-mentang JPA sering menyumbang wang kepada program PERUBATAN, maka PERUBATAN dengan mudahnya dipermainkan.

Ini akan menyebabkan PERUBATAN berdikari dan tidak bergantung kepada pihak luar dari segi tarbiyah dan kewangan seterusnya memantapkan dua bidang ini.

5. Muda

Pemimpin yang tua adalah satu kelemahan. Kita memerlukan pemimpin yang muda supaya nampak lebih segar. Golongan tua kerepot telah semakin pupus. Yang bermaharajalela sekarang adalah golongan muda bermula Gen6 dan ke bawah. Pemimpin yang muda bakal menjadikan pemimpin lebih mesra rakyat serta mempunyai pemikiran yang sama.

Antara Sunny, 20 tahun dan Ajap, 40 tahun, tentunya Sunny lebih sesuai untuk mendokong aspirasi Harapan Baru Untuk PERUBATAN.



Manfaatkan kuasa kesatuan. Berpakatlah beramai-ramai untuk menaikkan seorang di kalangan kamu. Setiap orang ada satu undi. 50 undi untuk seorang calon (seorang calon dapat 50 undi) lebih baik daripada 50 undi untuk sepuluh orang calon (seorang calon dapat 5 undi).

Kuasa Kesatuan, Kuasa Kebersamaan
"Harapan Baru Untuk PERUBATAN"




Link ini sangat bermanfaat:
Blog rasmi Jawatankuasa khas untuk Pemilihan jawatankuasa PERUBATAN (JPP)
Forum: Exco Idaman Anda

6 penghinaan diterima:

madsha_88 on November 10, 2009 at 10:01 PM said...

xcukup syarat lg la aku..haha

Effy Saiful on November 10, 2009 at 10:56 PM said...

haha..kelakar gile post ni..haha

nnti ana calonkan enta la naik..potensi besar.. pengaruh kuat.. neutral.. takde pro mana2..haha

princess kacang said...

amboi dinmat.ni melobi nmenye bukan bg tips.hehe.
okay sye da ade pilihan.xsbr nk tggu hari pncalonan.

Anonymous said...

mencapap giler...awat nak anti pmram.....

HafizAdam on November 12, 2009 at 8:21 AM said...

Madsha:
Tiada istilah tidak cukup syarat. yang penting ko ade satu syarat. syarat lain akan ditampung orang lain. yeah!

abgEffy:
haha saya JPP. lalala~

kakPijah:
nih bagi tips, bukan melobi. saya bg tips beserta contoh. =)

Anon:
kite mesti anti-PMRAM supaya kite leih maju dari mereka. hehe

adamHafiziey on November 15, 2009 at 10:47 AM said...

JPP boleh ke melobi cam ni?

aku rasa Madsha mampu menjadi pilihan exco palng popular tahn ni. hahaha

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template