17 March 2009

Encoding Manually

Dah lama saya ingin tulis post ini tapi tidak berkesempatan untuk upload bahan dan mencari maklumat. Beberapa manusia bertanyakan kepada saya cara untuk Encode Video.

Pertama, kerana mereka ingin menonton video tersebut menggunakan Playstation Portable (PSP) atau iPod. Softsub merupakan kelemahan disebabkan ia tidak dapat dibaca peralatan tersebut.

Kedua, saja suka-suka nak tahu. Nak mengecilkan file mungkin.

Saya promosikan di sini 2 software FREE. Tiada crack yang diperlukan. Tapi BUKAN untuk pengguna Basic. Kebanyakan setting perlu dibuat secara manual, atau dengan kata lain: hanya untuk pengguna Advance.


VIRTUALDUB MOD 1.5.10.2 ALL INCLUSIVE




Official Website: Sourceforge
Download: MediaFire


Software ini sebenarnya diubahsuai dari Virtualdub. Kerana itu dipanggil Mod (Modified). All inclusive kerana ia telah diubahsuai lagi, malah saya telah sertakan beberapa plugin tambahan.

Ia digunakan manual, maka anda perlu tahu setting atau kualiti Encoding akan jadi terlampau buruk. Huhu.

Apa yang menarik ialah ia tidak menggunakan terlalu banyak CPU, sekitar 70-80% sahaja jika dibandingkan dengan Easy Real Media Producer yang saya promosi sebelum ini.


AVIDEMUX




Official Website: Sourceforge
Download: Sourceforge


Software ini agak mudah. Kerana ia mempunyai option Auto, iaitu built-in template. Masukkan video, dan pilih setting yang anda kehendaki, untuk iPod atau PSP, kemudian siap.

Saya belum guna software ini jadi tak boleh komen banyak atau bagi bantuan berlebihan.

=====-----=====-----=====-----

Keduanya digunakan Fansubber dalam membuat Hardsub, maka agak sukar untuk memilih yang terbaik. Bergantung pada keupayaan komputer dan keselesaan seseorang. Jika anda ingin menggunakan salah satu, saya boleh recommend setting yang sesuai serta tunjuk ajar yang asas. Just ask!

Beberapa software lain juga boleh digunakan kalau anda ingin mengecilkan saiz file video anda, tapi saya tidak pasti samada Softsub boleh dimasukkan terus atau tidak.

Antaranya Xilisoft Video Converter, Total Video Converter, Sony Vegas, dll dsb tapi memerlukan Crack. Boleh cuba cari di RapidShare Library atau Torrent.

Kesimpulan entry ini:
Kadang-kadang kita nampak software berbayar kerana fetures yang pelbagai, malah zaman sekarang sudah banyak Crack dan keyGen tersedia. Apa yang kita tak nampak, adakah kita menggunakan features tersebut semaksima mungkin?


Okes, til next time~

1 penghinaan diterima:

DH on March 17, 2009 at 3:54 AM said...

salam...thanks for this entry...hehehe
sebenarnya saya dah install virtual dub mod...tapi takat ni cuma tau macam mana nak hardsub je (dengan softsub yang dah tersedia ada)...ehehe
nak edit benda2 lain mmg x tau...hahaha...nak kecilkan fail pun x reti lagi.....hehe..easy real media producer senang sikit nak pakai, tapi biasa hanya guna utk convert .dat file ke rmvb...tu je yg cepat sikit...hehehe
pepun, nanti saya berguru ngan awak kalau nak edit ye...hehe...yoroshiku onegaishimasu :)

 

License

This blog by Muhammad Hafiz Adam is official website of Creative Designer and licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.5 Malaysia License.

You're free to Share (copying, distributing and transmitting) and to Remix (adapting the work) under the following conditions:
a) Attribution;
You must attribute the work by linking back to this blog pr anything similar (but not in any way that suggests that I endorse you or your use of the work).
b) Noncommercial;
You may not use this work for commercial purposes.

Categories

~AkuDarahAnakMalaysia~ Copyright © 2009 Community is Designed by Bie Blogger Template